PER QUÈ ES
MOSSEGUEN?
Mossegar és una conducta
comú en els nens i nenes de 1 a 3 anys. Les raons per les quals es mosseguen
són diferents en cada cas, però és necessari ensenyar-li, des del primer moment
les conseqüències de la seva conducta i com aprendre a controlar els
sentiments. Mossegar de tant en tant forma part del desenvolupament normal del
nen/a; però quan ho fan de manera persistent, pot ser motiu de preocupació,
tant per als pares com per als educadors.
La mossegada és molt
dolorosa per al nen/a que la rep i, a més a més, pot provocar conflictes entre
els companys. Els nens i les nenes que han rebut repetides agressions, refusen
la companyia del nen/a que mossega. Per posar fi a aquestes conductes el primer
és saber el per què de la seva acció.
Múltiples raons
· Els nadons utilitzen la
boca perquè és una de les parts més desenvolupades del seu cos. La utilitzen
per explorar, per aprendre més sobre el seu món i per relacionar-se.
· Els nens i les nenes
desconeixen el dolor aliè i no tenen autodomini: actuen per impulsos. Tant
aviat mosseguen perquè estan contents, per conèixer els objectes o per mitigar
els dolor de les seves genives.
· Els nens i nenes encara no
han desenvolupat suficientment el llenguatge verbal necessari per a
comunicar-se, per tant el plor, primer i les mossegades més tard són una bona
manera d’aconseguir una joguina, cridar l’atenció i expressar les pors,
l’estrès i les frustracions típiques del nostre ritme vital i social.
· Altres nens i nenes ho fan
per imitació.
A l’edat pre-escolar les
mossegades deixen de ser freqüents. A vegades poden recorre a elles per a
intentar controlar la situació, com a sistema d’autodefensa, per a cridar
l’atenció o per frustració o enuig. Però si en aquestes edats un nen/a mossega
persistentment, pot reflectir problemes emocionals o de comportament, ja que
posseeix les habilitats suficients per a poder expressar les seves necessitats,
emocions i sentiments. És possible que la seva conducta sigui un reflex dels
problemes de relació amb altres nens/es, el resultat d’una disciplina excessiva
o severa o conseqüència de violència domèstica.
Primer, observar
Una observació minuciosa de
les circumstàncies en les quals els nens i nenes recorren ales mossegades pot
ser de gran utilitat per a esbrinar les veritables raons que els empenyen a
mossegar i, a partir d’aquí, intentar canviar i/o evitar aquest comportament.
· Quan i on
· Quan i on
· Canvis familiars
· Qui participa
· Canvis de salut
· Què succeeix
· Necessitats del nen/a
“Més val prevenir…”
Encara que el problema de
les mossegades és normal, no hem de resignar-nos amb l’esperança que desapareixerà
amb el temps. S’han d’estudiar quals són les situacions de màxim risc,
intentant anticipar-nos per reduir els comportaments no desitjables. Per
exemple, si a un nen/a li surten les dents o està en una fase d’exploració,
proporcionar-li gran varietat de joguines i coses que pugui mossegar per
calmar-se. Si mossega per cridar l’atenció s’ha de passar una mica més de temps
amb ell/a compartint una activitat: mirar un conte, cantar…
Actituds coherents!
Per a eliminar aquest tipus
de conductes és precís que els pares, mares i educadors intervinguin d’una
manera coordinada i coherent. L’actitud de tots els adults ha de coincidir. De
res val censurar un comportament quan té lloc a l’escola, si li deixem fer a
casa, o al contrari. Treballant junts s’identificaran millor les causes i es
donarà resposta de la millor forma possible.
Sempre s’ha de transmetre de forma clara i segura que l’agressió no és acceptada en cap cas, però a la vegada, se li ha d’oferir un model de conducta adequat: han de saber què esperem d’ells.
Sempre s’ha de transmetre de forma clara i segura que l’agressió no és acceptada en cap cas, però a la vegada, se li ha d’oferir un model de conducta adequat: han de saber què esperem d’ells.
Com posar els límits?
No es pot fer mal! És una
frase curta que, dita amb fermesa, qualsevol nen/a entén. Aquesta norma sempre
ha d’estar present, però segurament haurà de recordar-se en nombroses ocasions
al llarg de la infància.
Quan un nen/a mossega s’ha d’intervenir amb rapidesa però amb calma. Se l’ha de separar del grup de joc i mostrar-li la nostra desaprovació. Li hem d’explicar que al seu company li ha fet mal. Hem de deixar un moment
de reflexió i comprensió del fet abans de marxar a jugar amb el grup. També és important fer al mossegador partícip de la cura del mossegat. (Cal recordar que, potser pel fet que les mossegades deixen marca, es veuen, sovint se’ls dóna més importància i els nens que mosseguen són més controlats (i més mal vistos pels altres pares/mares) que aquells que piquen, estiren dels cabells, pessiguen,… quan, en realitat és tracta de la mateixa actitud).
Quan un nen/a mossega s’ha d’intervenir amb rapidesa però amb calma. Se l’ha de separar del grup de joc i mostrar-li la nostra desaprovació. Li hem d’explicar que al seu company li ha fet mal. Hem de deixar un moment
de reflexió i comprensió del fet abans de marxar a jugar amb el grup. També és important fer al mossegador partícip de la cura del mossegat. (Cal recordar que, potser pel fet que les mossegades deixen marca, es veuen, sovint se’ls dóna més importància i els nens que mosseguen són més controlats (i més mal vistos pels altres pares/mares) que aquells que piquen, estiren dels cabells, pessiguen,… quan, en realitat és tracta de la mateixa actitud).
Hi ha alternatives?
Prohibir als nens/es certes
conductes no implica que aprenguin quin és el comportament adequat. Només sap
que mossegar no està bé, però no sap quin altre camí hi ha per aconseguir allò
que desitja. Cal mostrar-nos com a exemple per al nen i donar-li noves formes
de relació, com la utilització del llenguatge, establir torns de joc,…
Sense oblidar-nos d’elogiar-los quan es comporten de forma apropiada. Tant important és el càstig com l’elogi. Veurà que valorem el seu bon comportament i no haurà de recorre a conductes agressives per tal d’aconseguir que li fem cas.
Sense oblidar-nos d’elogiar-los quan es comporten de forma apropiada. Tant important és el càstig com l’elogi. Veurà que valorem el seu bon comportament i no haurà de recorre a conductes agressives per tal d’aconseguir que li fem cas.
El que mai hem de fer!
L’adult no ha de mossegar al
nen/a que mossega com a càstig o per demostrar-li com fa de mal. Quan són
petits no relacionen el dolor que senten ells amb el que poden fer. No s’ha
d’utilitzar ni la violència ni la humiliació, hem d’utilitzar el diàleg, mai la
força.
I si, encara i així, no deixa de mossegar?
Generalment, quan es tracta
el problema de forma directa i coherent, la majoria de nens /es ho entenen i ho
deixen de fer. Però si el problema persisteix (sobre tot quan el nen/a supera
els 3 anys), pot ser necessari buscar l’ajuda d’un professional i/o considerar
la possibilitat de que en els moments que s’identifiquin com a més crítics
(aquells on l’observació ens diu que hi ha més possibilitats que mossegui) el
nen/a estigui en un ambient amb atenció molt més individualitzada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada